exclusieve Rienk Blom ensemble

The Gents

Ensemble The Gents

Vocaal ensemble The Gents is een voor Nederland uniek gezelschap dat zich in korte tijd een vooraanstaande plaats heeft verworven binnen de internationale muziekwereld. De groep jonge zangers wordt alom geroemd vanwege de bijzondere klank, de grote mate van flexibiliteit en de weergaloze interpretatie van zeer uiteenlopend vocaal repertoire.

verberg

De basis van The Gents werd gelegd binnen het Roder Jongenskoor. Dirigent Peter Dijkstra bracht de groep in 1999 bij elkaar en was artistiek leider / dirigent tot 2007. Sindsdien is hij nog betrokken als vaste gastdirigent. In de periode 2008 – 2014  stond The Gents onder leiding van Béni Csillag. Vanaf 2015 is Krista Audere, dirigent van The Gents.

Of het nu gaat om religieuze muziek uit de Renaissance, Romantische Engelse muziek, arrangementen van eigentijdse jazz en popsongs of speciaal voor het ensemble gecomponeerd werk, de concerten van The Gents zijn steevast een buitengewone belevenis. De optredens kunnen dan ook rekenen op een enthousiast publiek en lovende kritieken in de pers. (persquotes)

Ook internationaal worden de unieke kwaliteiten van The Gents gewaardeerd: Zo traden The Gents op in: Japan, Canada, Frankrijk, Italië, Duitsland, Zweden, België, Engeland, Spanje en Rusland. In april 2005 waren The Gents op uitnodiging van het ministerie van Buitenlandse zaken in Japan, waar zij de Nederlandse dag op de wereldtentoonstelling opluisterden. Prins Willem Alexander en prinses Maxima en de Japanse prins en prinses Akishino bevonden zich in het enthousiaste gehoor. Vanwege het overweldigende succes gaven The Gents in 2006 een 2de bezoek aan Japan.

Het ensemble werkte o.a. samen met Holland Symfonia, Magogo kamerorkest, het Haags Saxofoonkwartet, Cristina Branco, Trijntje Oosterhuis, Carel Kraayenhof, Paul de Leeuw, Christianne Stotijn, Johannette Zomer, Lenneke Ruiten, Hannes Minnaar, Quirine Viersen, Mattijs van de Woerd, Frans Fiselier en de Japanse Enka-ster Yashiro Aki. Verder stond het ensemble onder leiding van dirigenten als Ivan Fischer, Reinbert de Leeuw, Otto Tausk, Hans van den Hombergh, Maria van Nieukerken en Tijs Krammer. Arrangementen en opdrachtcomposities zijn gemaakt door: Bart Visman, Bob Zimmerman, Roel van Oosten, Daan Manneke, Jetse Bremer, Tijs Krammer, Euwe de Jong, Rene Veen,  Gustavo Trujillo en Joost Kleppe.

In november 2003 ontvingen The Gents de eerste prijs voor jong talent van de ‘Kersjes van de Groenekan Stichting’, waarmee dit fonds haar grote vertrouwen toont in dit enthousiaste mannenensemble en de rol die het binnen de Nederlandse muziekwereld vervult.

Recensies

‘Their intonation, perfect unisons, and sensitive handling of texts make this an ensemble to follow. Chanticleer has some real competition here.’
-American Record Guide

‘…showing the technical prowess and stylistic refinement that makes The Gents one of the world’s top vocal ensembles.’
-Classics Today UK

‘…Messiaens ‘O sacrum convivium’ nog nooit zo mooi gehoord.’
-Parool

‘…De samenklank kleurt naar kastanje en in Schuberts Grab und Mond schuilt een flinke portie suspense.’
-De Volkskrant

‘Van Poulencs ‘Quatre petites prières de Saint François d’Assise is momenteel geen betere uitvoering voorhanden.’
-De Gelderlander

‘De trefzekerheid van de jonge, strakke stemmen zowel bij hun inzetten als op het gebied van zuiverheid grenst aan het onbegrijpelijke.’
-Haarlems Dagblad

‘The ensemble reminded me of both Chanticleer and The King’s Singers but The Gents’ intonation and phrasing is even more polished than those ensembles, if that can be believed.’
-Audiophile Audition

‘The Dutch equivalent of our own King’s Singers’,
‘almost too mouthwateringly delicious’

-Gramophone

‘Follow That Star takes close-harmony Christmas one stage further’
-International Record Review

‘The Gents produce a highly polished, rich and smooth sound, with impeccable intonation, articulation and ensemble, that makes even the most familiar of these works sound fresh and full of new meaning.’
-International Record Review

‘The Dutch have elevated Anglophilia to an art form.’,
‘Characteristic of the Dutch sound is a depth, richness and a full-throated sonority’,

‘The Gents are a choir to watch’
-Gramophone

‘Excellent countertenor soloists’
-BBC Music Magazine

‘The Gents, an all-male Dutch vocal ensemble, whose resonant sound imbues this collection of sixteenth-century English polyphony with mellow warmth. The choir is extremely well-balanced and well-recorded’
-OperaNews

‘die pure Schönheit des Chorklanges’,
‘Die SACD gibt diese Ausgewogenheit in einer vortrefflichen Mischung aus räumlicher Totale und Detailgenauigkeit wieder, lupenrein in der Abbilding und doch niemals aufdringlich’
-Fono Forum

‘Met Engels koormuziek zingen The Gents zichzelf vlot naar de hoogste regionen’.
-Luister

‘Met The Gents is Nederland weer een bijzonder en kwalitatief hoogwaardig muziekgezelschap rijker.’
-de Volkskrant

‘opmerkelijk knap is het hoe het koor ook in de meest capricieuze melodische lijnen vasthoudt aan een kraakhelder muzikale eenheid’, ‘dirigent Peter Dijkstra wendt de mogelijkheden van zijn koor met klinkende liefde voor en inzicht in de uitgevoerde werken aan voor een grote rijkdom aan muzikale details.
-NRC Handelsblad

‘We zullen eraan moeten wennen dat, waar ooit alleen de superspecialisten het hoogste niveau haalden, nu een tijd aanbreekt waarin het doorgronden van de ins en outs van de oude muziek gewoon een facet van het muziek maken is. Klinkt onwaarschijnlijk? Luister naar deze prachtige cd van The Gents, en geeft toe dat het waar is.’
-Tijdschrift Oude Muziek

‘Het musiceren heeft reliëf en een aardse ziel.’
-Telegraaf

‘Weldadige sonoriteit van uniek klein mannenkoor. Homogene koorklank en perfecte eensgezindheid in de voordracht en de nodige dynamische spanningen’
-Haarlems Dagblad

‘schitterende warme samenklanken, prachtig in balans gehouden en haarzuiver afgewerkt, het is allemaal een feest voor het oor.’
-Friesch Dagblad

‘beeldschoon album, dit koor en zijn dirigent tonen een prachtig stijlbesef en een haast griezelige accuratesse, gepaard aan een sterk doorontwikkeld ensemblegeluid’
-Apeldoornse Courant

‘Het Nederlands mannenensemble The Gents is hard op weg naar de internationale top’
-Brabants Dagblad

Prijzen

Anton Kersjesprijs

Programma